X
تبلیغات
سرای مهر

سرای مهر

درباره من
وطن، وطن!

نظر فكن به من كه من

به هركجا،غريب وار،

كه زير آسمان ديگري غنوده ام

هميشه با تو بوده ام

اگر كه حال پرسي ام

تو نيك مي شناسيم

من از درون غصه ها و قصه ها برآمدم

چه غمگنانه سال ها

كه بال ها

زدم به روي بحر بي كناره ات...

...وطن!وطن!

تو سبز جاودان بمان كه من

پرنده اي مهاجرم كه از فراز باغ با صفاي تو

به دور دست مه گرفته پر گشوده ام

"سیاوش کسرایی"
منوی اصلی
آرشیو موضوعی
آرشیو ماهانه
نویسندگان
تازه ترین مطالب
لینکدونی
پیوندها
طراح قالب
امکانات
 RSS 

POWERED BY
BLOGFA.COM

 

                                                 

                                            ادبستان

 ماهنامه ی ادبستان در سالهای ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۲ تا شماره ی ۵۶ منتشر شد.

این ماهنامه، توسط موسسه ی اطلاعات به سرپرستی سید محمود دعایی

منتشر می شد.مدیر مسئول و سردبیر این گنجینه ی ارزنده، سید احمد سام بود.

 در حالی که اکنون پس از ۲۰ سال که از انتشار این نشریه می گذرد، در 

بیشتر نشریات فعلی "انتقاد پذیری"، "تحمل آراء مخالف" و "رعایت انصاف و اعتدال"،

بیشتر در کلام صاحبان نشریات تجلی می یابد تا در عمل، اما ادبستان نه تنها در

شرایط ویژه ی دهه ی ۶۰ که برای شرایط فعلی نیز اگر بود نشریه ای ایده آل بود.

تنوع دیدگاهها و اجازه ی نشر اندیشه های مختلف و گاه متضاد در ادبستان قابل

تحسین است. این همه، مدیون مشی و منش اخلاقی  سید محمود دعایی و

سید احمد سام بود که همواره و همچنان بر همان مهر و نشانندکه بودند.

خوشبختانه ایشان همه ی شماره های ادبستان را در فضای مجازی منتشر

کرده اند اما به دلیل انتشار آنها به صورت عکس، امکان جستجو فراهم نیست.

"سرای مهر"  پیوند تمام مطالب موسیقی منتشر شده در ۵۶ شماره ی

 ادبستان را در زیر ارائه می دهد.

لطفاً در صورت خرابی پیوندها پیغام بگذارید.


پی نوشت

۱- از ذکر پیشوندهای "دکتر"، "مهندس" و  "استاد" خودداری شده است. به دو دلیل:اول آنکه خیلی از افراد آن روزگار، اینک به کسوت استادی درآمده اند. دیگر اینکه در زمانه ای که به هر ساز به دستی لقب استاد و ...می دهند، بگذارید عبادی و کسایی و ... بدون استاد نوشته شوند.

 

 

+ نوشته شده در  چهارشنبه سیزدهم شهریور 1387ساعت 21:32  توسط ایاز (پدرام) رزمجویی  | 
 

 موسیقی سنتی ایران باید با زمان وفق باید

گفتگو با حسین دهلوی

  صفحه ی   یک   دو    سه


ردیف کامل موسیقی ایران

نویسنده: علی تجویدی

  صفحه ی  یک    دو


روش سنتی تدریس موسیقی در ایران

 نویسنده: روح الله خالقی

  صفحه ی  یک  دو


موسیقی و نسل جوان

نویسنده:  م.سریر

صفحه ی  یک


جویبار نغمه می غلتید گفتی بر حریر

گفتگو با فرهاد فخرالدینی

صفحه ی یک  دو  سه  چهار


پیوند شعر با موسیقی چگونه باید باشد؟  

علیمحمد رشیدی

صفحه ی  یک  دو

 


هنرمندی که من می شناختم

 حسین قوامی از زبان علی تجویدی

صفحه ی  یک  دو


 نکاتی پیرامون اجرای موسیقی در ایران

کامبیز روشن روان

صفحه ی یک  دو


 

موسیقی ایران: تلاش در جهت تکامل

گفتگو با یک مسئول (میرطاووسی)

صفحه ی  یک  دو  سه


 سنت شکنی و آفرینش سنتها

 حسین تهرانی از زبان حسین دهلوی

صفحه ی یک  دو


 جایگاه نت در موسیقی سنتی ایران

 حسین دهلوی

صفحه ی یک  دو


 به یکتایی او، سه تایی بزن

  مهربانو توفیق

صفحه ی یک  دو


 آموزش موسیقی به زبان ساده:

عوامل متشکله ی صوت موسیقایی

صفحه ی یک  دو


 آزادیخواهی و ظلم ستیزی در موسیقی ایران

 ساسان سپنتا

صفحه ی یک  دو  سه


 گفتگو با احمد عبادی

 صفحه ی یک  دو  سه  چهار  پنج


 و صدایش خاموش نشد

 عبدالعلی وزیری از زبان علی تجویدی

صفحه ی  یک  دو

 

+ نوشته شده در  چهارشنبه سیزدهم شهریور 1387ساعت 2:59  توسط ایاز (پدرام) رزمجویی  | 
 

 با کاشف راز ساز و صدا

 گفتگو با ابراهیم قنبری مهر

 صفحه ی یک  دو  سه  چهار  پنج  شش


دو نقد بر یک کتاب

 پیرامون کتاب آموزش مقدماتی سنتور

  صفحه ی یک


باربد و مختصات موسیقی او

 ساسان سپنتا

  صفحه ی  یک  دو  سه


موسیقی را مردم باید بپسندند و اهل فن بپذیرند

  گفتگو با فرامرز پایور

  صفحه ی  یک   دو   سه  چهار  پنج  شش


ملال تکرار در مداری بسته

 علیمحمد رشیدی

  صفحه ی  یک   دو


پیشرفت موسیقی ما در گرو همت جوانهاست 

گفتگو با مهدی مفتاح

 صفحه ی یک   دو  سه


یادی از یک هنرمند 

حسین صبا از زبان ارفع اطرایی

  صفحه ی یک


ویلن، محکوم به فراموشی 

 پیمان لهراسبی آذر

   صفحه ی یک


راستپنجگاه؛ دربرگیرنده ی تمام دستگاههای موسیقی ستنی 

 علی تجویدی

 صفحه ی یک  دو  سه  چهار


آموزش موسیقی و آینده ی آن در ایران

کامبیز روشن روان

 صفحه ی  یک  دو 


یک ویلن، یک شهر

 افشین صنایعی

 صفحه ی یک  دو


رابطه ی شعر و موسیقی ایران

 عباس منطقی

  صفحه ی یک  دو


موسیقی کلمات در شعر فردوسی

 غلامحسین یوسفی

 صفحه ی  یک  دو  سه  چهار  پنج  شش  هفت  هشت   نه


صبا در کار و هنر خود یگانه ی دوران بود

 ساسان سپنتا

 صفحه ی  یک  دو  سه  چهار  پنج  شش


فراگرفتن موسیقی ایرانی سه مرحله دارد

گفتگو با خانم پریسا

 صفحه ی یک  دو 

 

+ نوشته شده در  چهارشنبه سیزدهم شهریور 1387ساعت 2:58  توسط ایاز (پدرام) رزمجویی  | 
 

 مکتب آواز ایرانی

 ساسان سپنتا

  صفحه ی یک  دو


موسیقی ما، بداهه نوازی و خلاقیت است

 گفتگو با محمد موسوی

  صفحه ی یک  دو  سه  چهار


 تلفیق سنت و علم در موسیقی ایرانی 

 کامبیز روشن روان

  صفحه ی  یک  دو  سه


سازنده ی ساز باید نوازندگی هم بداند

 گفتگو با حسین مسعود

  صفحه ی  یک  دو  سه


 حالات موسیقی چون احوال انسان عمیق و سیال است

 گفتگو با محمود تاجبخش

  صفحه ی یک  دو


 موسیقی و تهذیب نفس

گفتگو با محمد اسماعیلی

  صفحه ی  یک  دو  سه  چهار


 پیرامون موسیقی سنتی ایران و تطور آن

 داریوش صفوت

  صفحه ی  یک  دو


از زمستان سرد و بیجان چوب تا بهار نغمه های دلکش

 گفتگو با دو هنرمند سازساز؛ عطائی و صالحی

حسن کرابی

  صفحه ی  یک  دو  سه


صدای سخن عشق (به یاد اقبال آذر) 

 محمود میرزاده

  صفحه ی یک  دو  سه  چهار


 یادی از میرزا حسین ساعت ساز (خضوعی)

 ارفع اطرایی

 صفحه ی یک  دو


گفتگو با حاتم عسکری 

 میر محمود میرزاده

  صفحه ی  یک  دو  سه  چهار


با پیانو قطعات موسیقی ایرانی را به خوبی می توان نواخت

گفتگو با جواد معروفی

فرمهر منجزی

 صفحه ی  یک  دو  سه


تعالی موسیقی ملی و سنتی ایران در گرو حمایت دولت است

گفتگو با فرامرز پایور

 صفحه ی یک  دو  سه


دستگاههای موسیقی ایران

 ساسان سپنتا

  صفحه ی یک  دو  سه  چهار  پنج  شش

 

+ نوشته شده در  چهارشنبه سیزدهم شهریور 1387ساعت 2:57  توسط ایاز (پدرام) رزمجویی  | 
 

 از اول نوبت "عشاق" بنواز

 ساسان سپنتا

  صفحه ی  یک  دو  سه


شجریان: هنرمند، صدایش باید آوای برخاسته از نهاد مردم باشد

  صفحه ی  یک  دو  سه  چهار  پنج


جلیل شهناز: جانمایه ی موسیقی ما عشق و اخلاص است

  صفحه ی  یک  دو  سه   چهار   پنج


پیرامون پخش موسیقی از صدا و سیما

 فریدون فراهانی

  صفحه ی  یک  دو


 یادنامه ی استاد محمود کریمی

 حسن کریمی

  صفحه ی یک


کریمی، هنرمندی که هنرش در حال تحول و تکامل بود

علی تجویدی

  صفحه ی  یک


رابطه ی شاگرد و استاد، ویژگی زیبا و الهی فرهنگ مشرق زمین

داریوش صفوت

 صفحه ی  یک  دو


موسیقی ایرانی باید از قفس فردیت رها شود 

 حسین دهلوی

 صفحه ی  یک  دو  سه


شیوه ی تدریس استاد کریمی

 پریسا

 صفحه ی یک


جرعه ای از جام کرامت بر شوره زار عدم ( به یاد محمود کریمی) 

 الهی قمشه ای

  صفحه ی یک  دو


 هیچکس در عرصه ی آواز ایران از روایت کریمی بی نیاز نیست 

 شاپور رحیمی

 صفحه ی یک  دو


 صبا؛ بدعت و نوآوری بر پایه ی سنت 

 مرضیه بروهان

صفحه ی یک  دو


صبا از نگاه دیگران

 صفحه ی  یک  دو  سه


فراتر از زمان خود 

صبا از زبان علی تجویدی

 صفحه ی یک  دو  سه


از پس خاکستر این همه سال 

 گفتگو با منوچهر همایون پور

 صفحه ی  یک  دو  سه  چهار  پنج   شش


یک مُشت خاک مختصر! 

سخنرانی خانم پریسا

 صفحه ی یک  دو


 سبک در موسیقی 

 مسعود زرگر

  صفحه ی  یک


 موسیقی سنتی ما احتیاج به تحول دارد یا نه؟ گفتگو با اسد الله  حجازی  

  میر محمود میرزاده

  صفحه ی  یک  دو


موسیقی سینمای ایران در مقابل سه گرایش

کامبیز روشن روان

 صفحه ی  یک  دو


 گفتگو با علی اصغر بهاری 

 فرمهر منجزی

 صفحه ی یک  دو  سه  چهار


درباره ی متهمی به نام " موسیقی ایران" ! 

 رجبعلی فانی

 صفحه ی یک  دو  سه  چهار


نامه به یک هنرمند

امیر تحویلی

 صفحه ی یک  دو  سه  چهار  پنج


 سرّ بقای موسیقی ما در بداهه نوازی است

 گفتگو با هوشنگ ظریف 

 محمود میرزاده

 صفحه ی  یک  دو  سه  چهار  پنج  شش  هفت  هشت


در نوای هیچ مرغی این نوازشها نبود!

گفتگو با همسر بنان 

 مرضیه بروهان

 صفحه ی  یک  دو  سه  چهار


موسیقی کودک؛ مرز میان سادگی و ابتذال 

 گفتگو با کمال طراوتی 

 فرمهر منجزی

 صفحه ی  یک  دو


سازی که یک پرده بیشتر نداشت (به یاد حسین تهرانی) 

 مهسا پرنیان

 صفحه ی  یک  دو  سه


اول اخلاق، بعد هنر 

 خاطرات روح الله خالقی، هوشنگ ظریف، حسین دهلوی، فرامرز پایور،

 منوچهر همایونپور و جواد معروفی از حسین تهرانی

  صفحه ی  یک  دو  سه


تا نگردی آشنا ...( گزارشی پیرامون کنسرت کامکارها)

میر محمود میرزاده

 صفحه ی یک  دو  سه


ویژگی های موسیقی معاصر مصر  

 علی اکبر کسمایی

 صفحه ی  یک  دو  سه

 

+ نوشته شده در  چهارشنبه سیزدهم شهریور 1387ساعت 2:56  توسط ایاز (پدرام) رزمجویی  | 
 

  موسیقی ما باید موافق با فرهنگ خودمان باشد

  گفتگو با مجید کیانی

  فرمهر منجزی

  صفحه ی یک  دو  سه  چهار  پنج  شش


 آنچه خود داشت ز بیگانه تمنا می کرد 

گفتگو با فرامرز پایور 

 میر محمود میرزاده

  صفحه ی یک  دو  سه  چهار  پنج  شش


 غم موسیقی ایرانی تداعی خاطرات ازلی 

 گفتگو با حسام الدین سراج

  صفحه ی یک  دو  سه


سنتور و یک نگاه کلی 

 رضا مهدوی

  صفحه ی یک  دو  سه  چهار  پنج


 دستگاه در موسیقی ایرانی 

 رجبعلی فانی

  صفحه ی یک  دو  سه  چهار


 رؤیای ماندگاری صدا 

 گفتگو با امیر حسین حامی (صدابردار) 

 میر محمود میرزاده

  صفحه ی یک  دو  سه  چهار


شناسنامه ای برای ردیف آوازی ایران (به یاد عبدالله دوامی) 

 محمود میر علی اکبری  

  صفحه ی یک  دو


عبدالله دوامی و اقبال آذر، سنت گرایان سنت گذار 

 جلال الدین ملایری

  صفحه ی  یک  دو  سه


موسیقیدان شاعر ( وجیزه ای در سوگ حسینعلی ملاح) 

 علی اکبر کسمایی

  صفحه ی یک  دو  سه  چهار


 نوایی نوایی ...

گفتگو با عثمان خوافی نوازنده ی دوتار خراسان

 جلال رفیع

  صفحه ی یک  دو  سه


اولین سنت گذار، اولین نوآور 

 گفتگو با پرویز مشکاتیان 

 فرمهر منجزی

  صفحه ی یک  دو  سه  چهار  پنج  شش


حکایت داغ دل به اشارت کردن (به یاد حسینعلی ملاح) 

 میرمحمود میرزاده

  صفحه ی یک  دو


 یادگاری که در این گنبد دوار بماند 

 ساسان سپنتا

 صفحه ی یک  دو  سه  چهار  پنج  شش


سه شیوه ی تکنوازی 

 رضا مهدوی

  صفحه ی یک  دو


 موسیقی سنتی و محلی، منابع الهام آهنگسازان (گفتگو با فریدون شهبازیان) 

 محمود میرزاده

  صفحه ی یک  دو  سه  چهار  پنج  شش  هفت


در هوای ساز نغمه پرداز دوست

 زنده یاد بدیعی به روایت اسد الله ملک

  صفحه ی یک  دو  سه


هنرمند باید در غم و شادی مردم شریک باشد

گفتگو با محمود فرنام

 رحیم احمدی

  صفحه ی یک

 

 

+ نوشته شده در  چهارشنبه سیزدهم شهریور 1387ساعت 2:55  توسط ایاز (پدرام) رزمجویی  | 
 

 برای رسیدن به اقتدار ملی و فرهنگی، باید به ریشه ها برگردیم

 گفتگو با حسین علیزاده

 محمود میرزاده

صفحه ی یک  دو  سه  چهار  پنج  شش


  معنای حقیقی و مجازی بعضی واژه ها (پاسخ به حسین علیزاده) 

 مجید کیانی

  صفحه ی  یک  دو


شهریار و موسیقی 

 فرهاد فخرالدینی

  صفحه ی  یک  دو


از کجا می آید این آوای دوست ؟ (درباره ی مهدی ناظمی، سنتور ساز) 

 ارفع اطرایی

 صفحه ی  یک  دو  سه  چهار  پنج  شش  هفت


 

نغمه های داودی (تحلیلی از سبک و آثار مرتضی نی داود) 

 ساسان سپنتا

  صفحه ی یک  دو


سرگذشت ارکستر صبا 

 حسین دهلوی

  صفحه ی  یک  دو


 موسیقی مقامی ایران – پاره ی نخست  

 محمد رضا درویشی – بهمن بوستان

  صفحه ی  یک  دو  سه  چهار  پنج  شش  هفت  هشت

 


 موسیقی مقامی ایران – پاره ی دوم 

 محمد رضا درویشی – بهمن بوستان

 صفحه ی یک  دو  سه  چهار  پنج  شش  هفت  هشت  نه


 موسیقی مقامی ایران – پاره ی سوم (آخر) 

 محمد رضا درویشی – بهمن بوستان

  صفحه ی  یک  دو  سه


گفتگو با حسین ملک

  صفحه ی یک  دو


نگاهی به آثار دانشمندان مسلمان درزمینه ی موسیقی 

 کریم زمانی

  صفحه ی یک  دو


 استادان موسیقی معاصر در شعر شهریار 

 ساسان سپنتا

  صفحه ی یک  دو  سه  چهار  پنج  شش


 ویژگی های موسیقی عربی در هر یک از کشورهای تازی زبان

 علی اکبر کسمایی

  صفحه ی  یک  دو


 همه خود را استاد می دانند!  

 ساسان سپنتا

  صفحه ی  یک  دو  سه


همنوای سنتها در مسیر ابداع (به یاد احمد عبادی) 

  م. میرزاده

  صفحه ی  یک  دو


هشت سلیقه و تفکر در موسیقی امروز ایران 

 تورج زاهدی

  صفحه ی  یک  دو  سه  چهار


 زبان موسیقی؛ کاملترین زبانها...(گفتگو با اسدالله ملک)  

 محمود میرزاده

  صفحه ی یک  دو  سه  چهار  پنج


ارتباط مذهب و موسیقی ستنی در ایران 

 مرتضی سید خاوری لنگرودی

  صفحه ی یک  دو  سه  چهار


 درباره ی موسیقی عرفانی 

  سخنرانی داریوش صفوت در تالار اندیشه

  صفحه ی یک  دو  سه  چهار  پنج  شش

 

+ نوشته شده در  چهارشنبه سیزدهم شهریور 1387ساعت 2:54  توسط ایاز (پدرام) رزمجویی  | 
 

 به یاد حسن کامکار 

 محمود میرزاده

 صفحه ی  یک  دو  سه  چهار 


با تو ای "مرغ سحر"! 

 شکوایه ای خطاب به محمد رضا شجریان

 صفحه ی  یک


تصویرسازی های خاقانی با آلات موسیقی

 مجتبی دماوندی

 صفحه ی  یک  دو  سه  چهار  پنج  شش 


 "دانش موسیقی" مهمتر از خوانندگی یا نوازندگی است

گفتگو با نورالدین رضوی سروستانی

 محمد حسین جهان بکام

 صفحه ی  یک  دو  سه  چهار


بهمن گونه، رجبی وار!  

  محمود میرزاده

 صفحه ی  یک  دو


نگاهی به تحول تصنیف و ترانه و سرود در ایران 

 هادی میرزا نژاد موحد

 صفحه ی  یک  دو  سه  چهار  پنج


 اسناد مدرسه ی موسیقی 

 شهلا آذری

 صفحه ی  یک  دو  سه  چهار  پنج  شش


 تار، ساز ملی ایرانیان 

 جلال الدین ملایری - عبدالحمید قزلباش

 صفحه ی  یک  دو  سه  چهار


 موسیقی مرز و بوم نمی شناسد

گفتگو با حسین دهلوی

  فرمهر منجزی

 صفحه ی  یک  دو  سه


تولد ارکستر بزرگ مضرابی  

 کامبیز روشن روان

 صفحه ی  یک  دو


 مگر چند تا "عبادی" و "کسایی" داشتیم و داریم؟

گفتگو با منصور صارمی

 جلال الدین ملایری

 صفحه ی  یک  دو  سه  چهار  پنج  شش


گفتگو با "شهاب" سرپرست گروه مژده 

  ابراهیم نبوی

 صفحه ی  یک  دو

 

+ نوشته شده در  چهارشنبه سیزدهم شهریور 1387ساعت 2:53  توسط ایاز (پدرام) رزمجویی  | 
 

 هرج و مرج سلیقه ها

گفتگو با درویش رضا منظمی

 صفحه ی یک  دو  سه  چهار  پنج  شش


مغایرت سنت با تحول (یادداشتی بر کنسرت کریم صالح عظیمی و داود آزاد) 

 محمود میرزاده

 صفحه ی  یک


یادی از استاد اقبال آذر

 صفحه ی  یک


از تجربه آموختیم

گفتگو با برادران مفاخری، سازندگان سه تار

 صفحه ی  یک  دو


 به یاد آن نغمه خوان فراموش شدنی 

 شهرام آقایی پور

 صفحه ی  یک  دو


موسیقی ایرانی و بحران موجود

گفتگو با محمد علی کیانی نژاد

 م-بروهان

 صفحه ی  یک  دو


بهترین نوع سه تار "ترکه ای" است

گفتگو با حسن زاد خلیل، سازساز

 صفحه ی  یک  دو


 ساز عرفانی ذوالفنون 

 امیر حسین یزدگردی

 صفحه ی  یک


یادی از استاد آواز ایران 

 امیر حسین تهرانی

 صفحه ی یک  دو


 سازآفرینان از کدام گروهند؟ 

 مسعود سالاری

 صفحه ی  یک  دو


 اوضاع کنونی موسیقی ایران و شناخت فرمهای موسیقی ایرانی 

 محمد رضا لطفی

 صفحه ی  یک  دو  سه  چهار  پنج  شش  هفت 

                هشت    نه     ده    یازده     دوازده


گفتگو با امین الله رشیدی؛ خواننده و آهنگساز قدیمی

 صفحه ی یک  دو  سه  چهار  پنج  شش  هفت  هشت


 ارزش یک ساز را نوازندگانش تعیین می کنند

گفتگو با اسماعیل ابطحی؛ ساز ساز

 صفحه ی  یک  دو  سه


 نقش دستگاه ترکیبگر در موسیقی 

 پیمان ابدالی

 صفحه ی  یک   دو   سه


 مختصری درباره ی موسیقی بختیاری 

 علیرضا تهماسبپور

 صفحه ی یک


به یاد جواد معروفی 

 منوچهر همایون پور

 صفحه ی  یک  دو  سه


به مناسبت انتشار کتاب "مقدمه ای بر موسیقی درمانی" 

 میر محمود میرزاده

  صفحه ی یک  دو


موسیقی سنتی ایران و تهاجم بیگانه 

 مهران آراسته

 صفحه ی یک  دو


برومند باد آن همایون درخت (یادی از نورعلی برومند)  

  میرمحمود میرزاده

  صفحه ی  یک  دو  سه


بداهه نوازی رمز آشنا 

 به انگیزه ی بازگشت "فرهنگ شریف" به میهن

 صفحه ی یک


جرعه ای هوای تازه ...

 درباره ی صدیف و آوازش  

  جلال الدین ملایری

 صفحه ی  یک  دو  سه


درایِ غم انگیز کاروان ...

 به یاد شاپور نیاکان

 علی حسابی

صفحه ی یک

 

 

+ نوشته شده در  چهارشنبه سیزدهم شهریور 1387ساعت 2:50  توسط ایاز (پدرام) رزمجویی  |